Je rijstijl als energie barometer

Je rijstijl als energie barometer

Verkeersberichtimg_4393

Het verkeersbericht is sinds een week of 2 naar goede traditie weer een pak langer dan enkele weken terug. Ook op de baan valt het op dat het verkeersseizoen weer volop bezig is. Daar waar 6h15 nog een rustig uur was eind augustus, maakt het nu ook al vlot deel uit van mijn spitsgevoel dus vergeet die rustige rit maar en hallo filemomentje zodra we 6h30 schrijven.

Saai en klein

Ik rijd niet bepaald met een sportieve bolide, zelfs niet met wat ik een fijne wagen noem, maar goed het zorgt voor de nodige A naar Z verplaatsingen. Mijn kinderen noemen hem saai en klein, want hij is grijs (mama, de volgende auto moet een echte autokleur hebben) en klein (mijn zoon past al niet meer op de stoel achter mij wegens te lange benen). Laat staan dat ik een autofanaat ben (daarin volg ik graag het stereotype beeld).

Niet goed bezig

Enkele dagen geleden viel het me op dat ik op 2 dagen tijd er in geslaagd was img_4140mezelf helemaal op te winden na zelf een absoluut onvriendelijk manoeuvre te hebben gedaan. Dat kies je zelf natuurlijk. Maar ik was heel erg verschoten van mijn eigen reactie. Wat een onhebbelijke, gevaarlijke, ondoordachte chauffeur was ik wel niet geweest?!?!? Echt helemaal out of character voor mij!

Toen ik er met mijn man over sprak, liet die langs zijn neus weg even weten dat hij de laatste paar weken eigenlijk al gemerkt had dat ik wel heel anders achter het stuur zat. Wat voor een niet zo aangename wending in het gesprek zorgde aanvankelijk (je kan je er vast wel iets bij voorstellen). Maar als ik eerlijk moet zijn, zat hij er knal op.

 

 

Roze konijnen

In mijn jonge jaren kreeg ik wel eens de bijnaam Duracell konijn. De ene moment zo zot als een doos, spelen, lopen, noem maar op. En dan plots viel het stil. Vandaag zijn mijn activiteiten iets anders van aard, maar dat trommeltje durft nog altijd wel eens onverwacht stilvallen. Alsof ik het lampje van de brandstoftank gemist heb. Met alle gevolgen (voor mijn omgeving en mezelf) vandien. Ondanks alle pogingen om dat ten stelligste te ontkennen, bleek het zinvoller en productiever om er toch iets mee te doen.

Rijstijl als energie barometer

Mijn rijstijl maakt nu mee deel uit van mijn barometer. De energie barometer. Voel ik het niet meteen, dan heb ik vandaag wel een aantal signalen die ik met mijn hoofd kan monitoren. Mijn lijstje breidt regelmatig uit. Meestal met observaties van mijn familie of collega’s, en soms wel eens iets wat ik zelf merk. Het is de moeite om even de vraag te stellen “Hoe weet jij dat ik onder druk sta?”. Het kan je helpen om je bewust te zijn van de signalen.

Het is de moeite om even de vraag te stellen “Hoe weet jij dat ik onder druk sta?”.

Deel dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *